top of page
  • White Facebook Icon
  • White LinkedIn Icon
  • White Instagram Icon

OurBlog

OurPlace is community : Alaïa Chalet




*** ENGLISH BELOW ***


[FR]

A la rencontre de… Adam Bonvin,

President d’Alaïa, premier centres de sports d’action indoor et outdoor en Suisse.

Le coworking c’est une histoire de communauté. Après avoir présenté le concept d’OurPlace, il est temps désormais de vous dévoiler, petit-à-petit, le coeur d’OurPlace, nos membres: qui sont-ils, que font-ils, comment innovent-ils?


Pour bien commencer l'année, parlons sport, plus précisément sports de glisse avec Adam Bonvin, Président d’Alaïa - les premiers centres de sports d’action indoor et outdoor en Suisse. Ensemble, nous avons discuté de son entreprise, sa vision mais aussi d’OurPlace et de la communauté qui nous entoure.




Êtes-vous prêts pour un ride d’inspiration ?


Salut Adam, est-ce que tu peux nous parler un peu plus d’Alaïa ?


Alaïa est né il y a 3 ans avec l'idée de rendre plus accessible les sports d’action en Suisse. J’avais à la base l'idée de créer une piscine artificielle pour le surf parce que j’avais vraiment envie d’en essayer une et il n’y en avait pas en Suisse. J’ai discuté avec deux amis qui sont plus dans le skate et le snowboard et nous nous sommes rendu compte qu’en Suisse il y a un manque réel d’infrastructures pour les sports d’action tel que le ski, le snowboard, le surf, le skate, la grimpe qui sont devenus des sports olympiques et donc qui ont gagné en notoriété. Nous nous inspirons beaucoup d’un concept qui s’appelle Woodward aux Etats-Unis. Cela fait 40 ans que cela existe et ils ont commencé avec des sports tels que la gym puis ils se sont orientés vers le skate. En Europe, ce genre de concept n’existe pas vraiment.


Le nom Alaïa vient des premières planches de surf qui étaient faites à Hawaii et l'idée pour nous est vraiment de redorer l’image des autres sports d’action. Nous trouvons que le surf est le sport ultime dans les sports d’action. Que tu sois grimpeur, snowboarder ou skateboarder tu as envie d’essayer de surfer mais un surfeur n’a peut-être pas envie de faire ces autres sports. Le surf a aussi une meilleure image. Les parents préfèrent que leur enfant devienne surfeur professionnel plutôt que skateur professionnel ou skieur freestyle. Nous voulons donc utiliser l’aura positive du surf et son image pour montrer que les autres sports d’action sont aussi des sports olympiques avec des fédérations où les gens s'entraînent de manière professionnelle.


Nous avons travaillé sur deux concepts:


Le premier c’est le Alaïa Chalet qui se situe à Cran Montana et qui ouvre ses portes dans quelques jours. C’est un centre de sports d’action où tu peux y trouver des big air trampolines, bac à mousse, un skatepark intérieur et extérieur. L'idée derrière Alaïa Chalet c’est de créer un Hub d’art et de sport. Il y a sur site plusieurs salles polyvalentes avec un studio de musique, une salle médias où nous apprenons aux jeunes à se filmer et à éditer leurs vidéos. Nous avons développé cette idée après s’être rendu compte que ces jeunes partagent le même univers mais ils n’ont pas les mêmes objectifs ou les mêmes envies dans cet univers. Dans ces groupes, il y en a toujours un qui est plus doué pour les films, un qui est plus orienté musique et puis un qui est plus tête-brûlée, qui va vraiment percer dans le sport et essayer d’atteindre un haut niveau. Nous avons créé un lieu de rencontre où tous ces gens peuvent se retrouver afin de pouvoir progresser dans leurs domaines respectifs.


Le deuxième concept c’est Alaïa Bay qui est basé à Sion et qui ouvrira en Juillet 2020. C’est une vague de surf artificielle avec une piscine de 100 mètres de long. L'accessibilité au site sera garantie toute l'année. La piscine est tempérée donc elle ne gèle pas. En hiver elle sera plus froide que le reste de la saison et c’est aussi ça qui est paradoxal. Il y aura peut-être moins de débutants pendant cette période mais pour les skieurs aguerris ce sera aussi une belle opportunité de skier et surfer le même jour. Et ça c’est assez rare dans le monde. Nous misons vraiment sur ça. Avec une bonne combinaison de ski ou de surf, on peut maintenant pratiquer toute l'année.






Pourquoi la Suisse ?


En Suisse, c’est 40,000 surfeurs qui partent chaque année et une bonne partie d’entre-eux partent en Hiver en France où en Italie. Le surf c’est un peu le seul sport qui nous manque en Suisse. On peut tout faire sauf ça. Notre idée c’est donc d’amener les vagues à la Suisse. Quand on parle du projet aux gens, nous voyons vraiment que ça les touche. On crée une machine à bonheur, c’est difficile de ressortir d’une vague sans le sourire.


La Suisse c’est aussi un pays très actif, dans le top 5 des pays les plus sportifs au monde. Il y a plus de 2 millions de personnes en Suisse qui pratiquent les sports de glisse. L'idée c’est de faciliter l'accès à ces sports aux plus jeunes. Quand leurs parents leur demande “tu préfères faire un camp de ski, de basket ou de foot?” nous avons pour vocation d'élargir leur choix en apportant des sports de glisse comme le skateboard dans un contexte encadré, où l’enfant peut apprendre avec des professionnels.


Alaïa a été conçu avec l'idée que n’importe quel niveau de sportif peut progresser sur nos sites, du débutant au professionnel. Nous nous concentrons sur la qualité plutôt que sur le volume. A Cran Montana par exemple, nous visons 30,000 entrées par année (quand le site peut en accueillir 50,000) et à Sion, qui est un plus gros site nous visons 200,000 entrées sur l'année avec 120,000 sessions de surf et 80,000 d'activités annexes.


L'idée est vraiment d'élever le niveau du sport en Suisse, grâce à nos coachs et experts sur site qui aident les gens à progresser. Ce n’est pas juste une salle de sport où l’on paie son entrée et on est ensuite livré à soi-même.


Tu es Président d’Alaïa, tu nous racontes un peu ta journée type ?


Mon rôle au sein d’Alaïa est de développer les projets ce qui veut dire trouver les partenaires et les lieux où nous pouvons réaliser ces projets. Je suis aussi en charge de développer le concept tant au niveau de la décoration que de l’infrastructure. Je dois trouver les entreprises qui vont pouvoir nous aider à réaliser ces deux sites.


Je m’occupe également du côté plus “politique” - approbation des terrains, des permis de construires, de la presse, etc. Je pousse la barre dans la bonne direction mais j’ai aussi une équipe (9 personnes) qui gère la vision à 6 mois alors que de mon côté je regarde plutôt à 1 ou 2 ans.

Je n’ai pas vraiment de journée type, ce qui est vraiment intéressant. Parfois je suis à Crans Montana toute la semaine ou à l'étranger pour rencontrer nos fournisseurs de vagues, etc. Plutôt que des journées types, j’ai des missions. Je teste les sites pour en développer d’autres dans le futur. L'idée sur le long terme c’est de développer le concept dans d’autres villes de Suisse et d’Europe. Nous avons la volonté de s’exporter, d'étudier la tendance en terme de sport et de proposer des sites qui répondent aux besoins de chaque lieu où nous comptons nous implanter.





Tu fais partie de la communauté coworking de OurPlace, qu’est-ce qui t’a plu dans leur concept ?

Ils ont une approche un peu plus Suisse du coworking. J’ai la chance de pouvoir visiter pas mal d’espaces de coworking dans le monde via mon travail, de voir que beaucoup d’entre-eux sont utilisés par des freelances, des nomades.


OurPlace a vraiment bien compris l'idéologie Suisse où nous aimons être dans notre cocon, nous préférons avoir notre bureau pour pouvoir travailler et ensuite avoir des lieux de partage où nous pouvons rencontrer d’autres personnes.


Qu’est ce qu’OurPlace apporte à Alaïa selon toi ?


La flexibilité. Notre philosophie d’entreprise est dynamique. Notre équipe est super indépendante et peut travailler de partout. Nous nous concentrons sur le résultat / l’objectif à accomplir.

Comme Cran Montana n’est pas très loin, mon équipe ski le matin et utilise OurPlace l'après-midi avec la possibilité de rester plus tard le soir. Avoir OurPlace proche, nous permet de changer d’air facilement et de rencontrer de nouvelles personnes et s’inspirer.


Et qu’est-ce qu’Alaïa apporte à la communauté OurPlace ?


Le côté plus sportif et la communauté du ride. Nous avons une approche vraiment non-traditionnelle d’un espace de travail. Nous apportons notre fraîcheur. Un vrai atout pour OurPlace de combiner des gens de l’univers du sport avec des startups - deux mondes bien différents.

Nos bureaux ont aussi un mini-coworking, ce qui veut dire que la communauté OurPlace peut aussi organiser des retraites à la montagne, skier le matin, travailler l'après-midi par exemple. Nous développons aussi des offres de logements pour proposer aux membres d’OurPlace la possibilité de venir en équipe sur notre site.


Complète la phrase…. Faire partie de la communauté OurPlace c’est…


C’est faire partie d’une famille.



*****


[EN]


OurPlace is community

Meet...Adam Bonvin

Founder of Alaïa, the first indoor and outdoor action sports centers in Switzerland.


Coworking is a community story. After talking about the concept behind of OurPlace, it is now time to introduce, little by little, the heart of OurPlace: our members. Who are they, what are they doing, how are they innovating are some of the questions we’ve been asking them.

To start the year off, let's talk about sports, more precisely riding sports with Adam Bonvin, President of Alaïa - the first indoor and outdoor sports centers in Switzerland. Together, we discussed about his company, his vision and of course, about OurPlace and OurCommunity.



Are you ready for an inspirational ride?


Hi Adam, can you tell us a little more about Alaïa?


Alaïa was born 3 years ago with the idea of ​​making action sports in Switzerland more accessible. I had the idea of ​​creating an artificial pool for surfing because I really wanted to try one and there were none in Switzerland. I talked with two friends of mine who are more into skateboarding and snowboarding and we realized that in Switzerland there is a real lack of infrastructure for action sports. Those sports which have become Olympic sports have gained big notoriety over the last decade. I got inspired by a concept called Woodward in the United States. Existing for more than 40 years now that it they started with sports such as gym and went to skateboarding. In Europe, this kind of concept does not really exist so we decided to make it happen.


The name Alaïa comes from the first surfboards that were made in Hawaii. The idea for us is to improve the image of other action sports along surfing. If you look at surfing it is the ultimate sport in action sports. Whether you're a climber, snowboarder or skateboarder you want to try surfing but a surfer may not want to do these other sports. Surfing also has a better image. Parents would prefer their son to become a professional surfer rather than a professional skateboarder or freestyle skier. We want to use the positive aura of surfing and its image to show that the other action sports are also Olympic sports, with federations where people train professionally.


We worked on two concepts:


The first is the Alaïa Chalet located in Cran Montana and will open in a few days from now. It is an action sports center where you can find big air trampolines, foam tub, indoor and outdoor skateparks. The idea behind Alaïa Chalet is to create a hub of art and sport. There are several multipurpose rooms on site with a music studio, a media room where young people are taught how to film themselves and edit their videos. We developed this idea after realizing that these young people share the same universe but they do not have the same objectives or the same desires in this universe. In these groups, there is always one who is more talented for movies, one who is more music oriented and then one who is more head-burned, who will really break into the sport and try to reach a high level. We have created a meeting place where all these people can meet and progress in their respective fields.


The second concept is Alaïa Bay, which is based in Sion and will open in July 2020. It is an artificial surf wave with a swimming pool of 100 meters long. Accessibility to the site will be guaranteed all year round. The pool is temperate so it does not freeze. In winter it will be colder than the rest of the season but it won’t stop people from using it. During the high season people might use more the Chalet than the Bay. There may be fewer beginners during this period but for seasoned skiers it will also be a great opportunity to ski and surf the same day. And that's pretty rare in the world. We really bet on that. With a good combination of skiing or surfing you can now practice all year round.




Why Switzerland?


In Switzerland, 40,000 surfers leave each year and a good part of them go during the winter in France or Italy. Surfing is the only sport we miss in Switzerland. We can do everything except that. Our idea is to bring the waves to Switzerland. When we talk about the project to people, we really see that it touches them. We create a happiness machine in fact, it's difficult to come out of a wave without a smile.


Switzerland is also a very active country, in the top 5 of the most sporting countries in the world. There are more than 2 million people in Switzerland who practice action sports. The idea is also to facilitate access to action sports for the youngest. When their parent ask them "do you want to go to a skiing camp, a basketball camp or a football camp" we want to widen their choices by bringing boardsports like skateboarding in a supervised context, so the child can learn with professionals.


Alaïa was conceived with the idea that any level of athletes can progress on our sites, from beginners to professionals. We focus on quality rather than volume. In Cran Montana, for example, we are aiming at 30,000 entries per year (when we could do 50,000) and in Sion, as it is a bigger site we are aiming for 200,000 entries over the year with 120,000 surf sessions and 80,000 other related activities. The idea here is to raise the level of sport in Switzerland, thanks to our coaches and on-site experts who help people to progress. It's not just a gym where you pay for it and you're on your own.


You are President of Alaïa, you tell us a little of a typical day?


My role in Alaïa is to develop projects which means finding partners, finding places where we can carry out these projects, developing the concept both in terms of interior design and infrastructure. I also find the companies that can help us to build these sites.


I am also in charge of the more "political" side - land approval, building permit, press, etc. I push the bar in the right direction but I also have a team (9 people) who manages the vision at 6 months whereas on my side I look rather at 1 or 2 years.


I don't really have a typical day, which is really interesting. Sometimes I'm in Cran Montana all week long or maybe abroad to meet our wave suppliers, etc. Rather than typical days, I have missions. I test the sites to develop others in the future. The idea in the long term is to develop the concept in other cities in Switzerland and Europe. We have the will to export, to study the trend in terms of sports and to propose sites that meet the needs of each place.





You are part of the coworking community of OurPlace, what did you like in their concept?


They have a slightly more Swiss approach to coworking. I am lucky to be able to visit a lot of coworking spaces in the world, many of them are used by freelancers, nomads - people who do not really have a place of attachment.


OurPlace has really understood the Swiss ideology and bring to the market a place that is more in like a cocoon. We, Swiss, prefer to have our office to work and then have places to share or we can meet other people.


What does OurPlace bring to Alaïa according to you?


Flexibility. Our business philosophy is dynamic. Our team is super independent and can work from anywhere. We focus on the result / objective to be accomplished.


As Cran Montana is not far away, my team ski in the morning and use OurPlace in the afternoon with the option of staying late at night. Having OurPlace close, allows us to change atmosphere easily and to meet new people and to take inspiration.


And what does Alaïa bring to the OurPlace community?


The sportier side and the rider community. We have a truly non-traditional approach to a workspace. We bring our freshness. A real asset for OurPlace to combine people from the world of sports with startups - two very different worlds.


Our offices also have a mini coworking, which means that the OurPlace community can also organize retreats in the mountains, ski in the morning, work in the afternoon for example. We also develop housing offers to offer OurPlace members the opportunity to come as a team on our site.


Complete the sentence ... Being part of the OurPlace community is ...


It's being part of a family.

 
 
 

Comments


bottom of page